Nakupování vypadalo před lety úplně jinak než dnes. V současnosti je všeho dostatek a zákazníkovi se tedy při výběru naskýtá mnoho možností. Před lety tomu tak ale nebylo. Lidé kupovali, co se zrovna dalo, než to, po čem výslovně toužili. Společně si projdeme 5 různých obchodů a míst, kam jste se mohli za nákupem vydat.
Zásilkový katalog Magnet

Komu se nechtělo jít do obchodu, mohl si v pohodlí domova prolistovat katalog, vybrat si zde zboží a nechat si ho následně zaslat na svou adresu. Taková možnost se lidem prvně naskytla v roce 1967. V katalogu Magnet nabízeli oblečení, drogerii, hračky, ale také sportovní potřeby, nábytek, proslulá céčka a mnoho dalšího. V 80. letech jste si tak dokonce mohli pořídit chatu, vyšla vás zhruba na 60 000 korun.
Jednalo se o rychlou a moderní formu nakupování, kterou v jistém smyslu můžeme chápat jako jakéhosi předchůdce e-shopu. Tuto možnost nákupu zvláště ocenili lidé žijící na odlehlejších místech. Zákazník jen musel do objednacího lístku uvést název produktu s požadovaným množstvím, svou adresu a vše vlastnoručně podepsat. Pak už se o nic nemusel starat, pouze vyčkávat na svou zásilku.
Zakoupit se tento katalog dal za 10 až 20 korun v každé druhé trafice. Vycházel v barevném provedení jednou ročně a inspiroval se západními zásilkovými obchody, jako byly Neckermann nebo Quelle. Katalogy se většinou v poměrně krátké době vyprodaly a čítaly i na víc jak 200 stran. Po změně majitele v roce 1993 se katalog přeorientoval na módu a ložní povlečení.
Zdroje: budejovice.rozhlas.cz, encyklopedie.cheb.cz, zamek-teplice.cz, retro-muzeum.cz, sberatel.info, retrokatalog.cz
