Za socialismu jsme si u nás nemohli jen tak jednoduše koupit zboží ze Západu, jako je tomu dnes. Legálně jste ho mohli získat pouze ve speciálních obchodech s názvem Tuzex. Ale nákup zde nebyl jen tak. Platit jste totiž museli speciálními poukázkami a navíc mnoho žádaného zboží se často naskladňovalo jen v několika kusech. Po kterém západním výrobku jste v té době toužili? A podařilo se vám ho získat?
Pamětníci vzpomínají na nekonečně dlouhé fronty před Tuzexem, když přišlo nové zboží. Na některé kousky se stály ve frontě celé dlouhé hodiny. Mnozí zákazníci dokonce neváhali před vstupem do obchodu i přespávat, aby si zajistili, že budou mezi prvními, kteří se dostanou na řadu a získají tak vytoužený předmět.
Rifle, džíny, texasky
Jedním z největších lákadel pro mladé lidi, zejména teenagery, byly originální americké džíny. Pokud jste však neměli známosti v zahraničí, mohli jste je sehnat právě pouze v Tuzexu. Největší poptávka byla přitom po značce Levi’s, jenže získat je nebylo tak jednoduché. K dostání u nás obvykle byly džíny italské značky Rifle. Právě díky nim později tento termín zevšedněl a stal se synonymem pro americké džíny.

Ačkoliv se džíny vyráběly i v Československu, nebyly tak kvalitní jako ty originální. Módní podniky u nás totiž až do 80. let nedisponovaly potřebnou technologií, která by dokázala vyrobit produkt, jenž by byl stejný jako ten, co produkovali na Západě. Kousky z denimu, které se ušily v tuzemsku, tak byly mnohými spotřebiteli považovány jen za směšnou náhražku.
To se však změnilo v 80. letech, kdy se u nás denim stal totálním módním trendem. Ve městě, ve školách, na diskotékách, zkrátka všude byli lidé oblečení do džínoviny, ať už se jednalo o klasické kalhoty, nebo třeba sukně či vesty. V té době už bylo prakticky jedno, jestli na sobě máte americký originál nebo československou kopii. Důležité bylo, že jste šli s dobou.
Paruky
Velkým módním hitem, který v šedesátých letech v Československu učaroval mnohým ženám, byly paruky a příčesky. Nezáleželo na tom, zda jste měli krásnou hustou hřívu nebo jen pár vlasů na hlavě. Paruky byly prostě v kurzu, a tak je ženy vyhledávaly, aby vypadaly stylově.

A právě paruky patřily také k poptávanému zboží v Tuzexu. Jakmile se naskladnily, nahrnuly se do obchodu ženy téměř všech věkových skupin. Jedna sháněla paruku na ples, druhá do práce, třetí na firemní večírek. Některé si kupovaly hotové účesy, které kompletně zakryly vlasy zákaznice, jiným stačil příčesek, jenž se připevnil k drdolu, aby dotyčná docílila většího objemu.
Postupem času se však od paruk upustilo a začala se preferovat přirozenost. Nicméně tento trend se opět pomalu vrací. Avšak zatímco v šedesátých letech se paruky vyráběly ze syntetických materiálů, dnes zákaznice dávají přednost parukám vytvořeným ze skutečných vlasů.
Co to byl Tuzex
Zdroj: YouTube.com
Kosmetika a parfémy
Výběr kosmetiky v obchodech za socialismu nebyl nijak valný. Přípravků na vlasy bylo pomálu a vesměs je tvořily obyčejné bylinkové šampony. Zato mýdla byl dostatek, a proto se také často dávalo jako dárek k Vánocům či jiným příležitostem. Na pultech obchodů jste mohli najít mýdla s názvem Kamila, Šeřík, Jaro nebo legendární mýdlo s jelenem. Jejich vůně byla oproti dnešním produktům chemická, ale tenkrát to zákazníkům příliš nevadilo.

Ani parfémů nebylo zrovna moc na výběr. Lidé se museli spokojit s tím málem, co východní blok nabízel. Mezi ikonické voňavky tehdy patřily karlovarské Živé květy nebo Duch Moskvy. V Tuzexu jste však mohli zakoupit některé parfémy ze Západu. Jednalo se například o značky Nina Ricci, Diorella, Fidji nebo Antilope.
Elektronika a spotřebiče
Televize, fotoaparáty, pračky, digitální hodinky, magnetofony, VHS přehrávače a další elektronika byla u nás za minulého režimu extrémně žádaná. O to více, že se jednalo o nedostatkové zboží, kterého se naskladňovalo jen několik kusů (někdy dokonce třeba jen dva kusy daného produktu), a navíc bylo většinou velmi drahé.
Problém zároveň často spočíval v tom, že pokud jste si v Tuzexu neudělali známosti, neměli jste v případě některých výrobků prakticky šanci je ukořistit. Udělat si známost navíc obvykle něco stálo, a pokud se vám to podařilo, následovaly dny, týdny nebo měsíce urputného vyzvídání, kdy dané zboží dojde.

Mezi elektronikou, která se prodávala v Tuzexu, jste mohli najít například kotoučové magnetofony značky AKAI, Technics nebo Sony TC377, kazeťáky Aiwa, Transylvania RD-802 a JVC KD-X1, reproduktory Pioneer HPM 70, televizory SHARP, JVC, Sony Trinitron a mnoho dalšího.
Auta a příslušenství
Dalším žádaným artiklem byly také automobily a autopříslušenství. O nových vozidlech z Tuzexu si však většina obyčejných zákazníků mohla nechat leda tak zdát. Ceny dovážených aut byly vysoké, a tak si je v mnoha případech mohla dovolit jen bohatší vrstva obyvatelstva.
V osmdesátých letech dominovaly tuzexovému prodeji dovezené modely automobilů jako Volvo 244 GL, Toyota Corolla šesté generace, Fiat Uno nebo třeba Peugeot 309. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let pak patřila mezi oblíbená vozidla Opel Kadett nebo Daewoo Racer. Druhý zmíněný vůz se však prodával na pobočkách Mototechny.

Kromě samotných automobilů jste pak v Tuzexu mohli pořídit i autopříslušenství a náhradní díly. Mezi typické podpultové zboží patřily pneumatiky Barum OR6, hliníkové prahové samolepky na boky aut, automobilové oleje, střešní antény, autorádia, reproduktory, potahy sedadel a tak dále.
Volvo 244 GL
Zdroj: YouTube.com
Zdroje: strednicechy.rozhlas.cz, tn.nova.cz, seznamzpravy.cz, idnes.cz, garaz.cz, medium.seznam.cz, nasregion.cz, i60.cz
