Automobily z 80. let z našich silnic prakticky vymizely, v našich srdcích a vzpomínkách ale zůstávají. Tehdejší vozy se většinou vyznačovaly jednoduchou konstrukcí, nízkým výkonem a skrovnou výbavou. Takové rádio byl luxus a o klimatizaci ani nemluvě. Často jste takový vůz mohli uslyšet ještě předtím, než jste ho spatřili, nebo o sobě na stovky metrů dával vědět svým kouřem. Přesto se k nim mnozí při pohledu na dnešní auta alespoň v myšlenkách rádi vrací.
Trabant 601

Jedním z nejrozšířenějších automobilů byl tehdy i Trabant 601. Řidiče si získal svou snadnou údržbou, velkorysým zavazadlovým prostorem a cenovou dostupností, váš mohl být už za 36 500 Kčs. Mezi jeho charakteristické znaky patřila karoserie vytvořená z duroplastu, řazení „deštníkovou“ rukojetí vpravo vedle volantu a dvouválcový dvoudobý motor vyfukující modrý dým, na základě čehož si vysloužil přezdívku „modrofuk“. Kromě benzinu se do něj totiž tankoval také olej, který mohl za typickou kouřovou clonu.
Šestsetjednička se vyráběla v bývalé NDR, konkrétně ve Cvikově, v letech 1963 až 1990 a poprvé byla představena na veletrhu v Lipsku. Oproti svým předchůdcům se vyznačovala hranatými díly, velkými koncovými světly na zádi, přední mřížkou a zvětšenými okny. Invalidům přišla vhod samočinná elektrohydraulická spojka Hycomat.
Trabi, bakeliťák, pryskyřník pádivý nebo trsátko na kolečkách, jak se mu běžně říkalo, reprezentoval jeden ze symbolů socialismu, přičemž s pádem komunismu se stal spíše sběratelským kouskem a výstavním exponátem v muzeích. Byl to právě on, kterého jste mohli v řádu desítek zaregistrovat opuštěného na malostranských ulicích při exodu východních Němců.
Jízda Trabantem 601:
Zdroj: YouTube.com
