Automobily z 80. let z našich silnic prakticky vymizely, v našich srdcích a vzpomínkách ale zůstávají. Tehdejší vozy se většinou vyznačovaly jednoduchou konstrukcí, nízkým výkonem a skrovnou výbavou. Takové rádio byl luxus a o klimatizaci ani nemluvě. Často jste takový vůz mohli uslyšet ještě předtím, než jste ho spatřili, nebo o sobě na stovky metrů dával vědět svým kouřem. Přesto se k nim mnozí při pohledu na dnešní auta alespoň v myšlenkách rádi vrací.
Lada VAZ 2101

Jen málokdo ze starší generace neznal nikoho, kdo by vlastnil žigulíka. Na mysli máme samozřejmě typ VAZ 2101 známý pod označením Žiguli, pojmenovaného podle pohoří v blízkosti města, kde se vůz vyráběl. Pro exportní trhy sloužil název Lada, ten se u nás však rozmohl až v roce 1972. Do té doby se používal název Žiguli kvůli možné záměně se stejně znějící značkou specializovanou na šicí stroje.
Bezesporu jde o jeden z nejvýznamnějších vozů ruského automobilového průmyslu. Na jeho vzniku se podílela značka Fiat a světlo světa poprvé spatřil v roce 1970 v Toljatti, přičemž s jeho výrobou se skončilo v roce 1988. Na rozdíl od Fiatu 124 disponoval žigulík tlustšími plechy, výkonnějším topením a bubnovými brzdami.
Oproti modelu Škody se zase jednalo o modernější, přitom srovnatelně drahý vůz. V první sérii vozů se ještě nacházel otvor v předním nárazníku. Ten byl určen pro kliku, kterou se dal motor nastartovat manuálně. Ostřikování jste pak aktivovali stlačením gumového balonku.
Autotest Lada 2101:
Zdroj: YouTube.com
