Automobily z 80. let z našich silnic prakticky vymizely, v našich srdcích a vzpomínkách ale zůstávají. Tehdejší vozy se většinou vyznačovaly jednoduchou konstrukcí, nízkým výkonem a skrovnou výbavou. Takové rádio byl luxus a o klimatizaci ani nemluvě. Často jste takový vůz mohli uslyšet ještě předtím, než jste ho spatřili, nebo o sobě na stovky metrů dával vědět svým kouřem. Přesto se k nim mnozí při pohledu na dnešní auta alespoň v myšlenkách rádi vrací.
Fiat 126p

Fiat 126p budete znát spíše jako „malucha“, což lze z polštiny přeložit jako
„malé dítě“ či „nemluvně“. V Irsku a Itálii se pro něj ujalo označení Bambino. Stal se nástupcem Fiatu 500, úrovně svého předchůdce však nikdy nedosáhl. Oproti němu se pyšnil vyšším podvozkem, odlišnou mřížkou chladiče a oranžovými blikači. Hranatá karoserie umožnila mírné zvětšení vnitřního prostoru, i tak se ale objemnější věci mnohdy přepravovaly na jeho střeše.
Oblibě se těšil nejen v Polsku a Československu, ale také v Maďarsku, Austrálii či Číně, kde ho využívali hlavně taxikáři. Jeho prodej byl spuštěn roku 1972 a ustal v roce 1993. V Itálii se vozy konstruovaly v závodech Cassino a Termini Imerese, v Polsku zase ve Fabryke Samochodów Małolitrażowych. Tam na něj přitom lidé čekali i několik let, přičemž když už se konečně dočkali, bylo třeba podat žádost k jeho schválení patřičnému úřadu, pořízení malucha zde zkrátka bylo na dlouhé lokte.
V Československu se tehdy jednalo o nejmenší a nejslabší auto, ve kterém jste mohli po silnicích drandit. Mnohým posloužilo jako jejich první auto. Za moc spolehlivý se ale tento mrňous nepovažoval, pojil se s vysokou poruchovostí a nízkou úrovní bezpečnosti. Často se vám mohl naskytnout pohled na tento miniautomobil s otevřenou zadní kapotou, čímž se předcházelo přehřátí motoru. Lákavá se na něm řidičům zdála zejména jeho nízká pořizovací cena. Vlastníkem malucha byla zároveň jedna seriálová postava, šlo o Tomáše Pacovského z Comebacku.
Autotest Fiatu 126p:
Zdroj: YouTube.com
Zdroje: auto.cz, garaz.cz, poznatsvet.cz
